Nieuwjaarsconcert Chr. Mannenkoor Vroomshoop afgelast

Ook de 19e (akoestische) voorstelling van De Winterkraaien in de Goede Herderkerk op vrijdag 16 februari is uitgesteld tot najaar 2024 of 1e helft 2025.

Ook de 19e (akoestische) voorstelling van De Winterkraaien in de Goede Herderkerk op vrijdag 16 februari is uitgesteld tot najaar 2024 of 1e helft 2025.
Zo'n 350 mensen bezochten afgelopen vrijdag 15 december ons Kerstconcert in een fraai verlichte kerkzaal van kerkelijk centrum Irene.
Onze dirigent leidde ons koor zoals altijd weer bekwaam en enthousiast door alle muziekstukken. En hij leverde zelf ook een prachtige bijdrage met zijn improvisatie van 'Weinachten für Elise'. Ook de samenwerking tussen hem, violist Hrayr Ter-Sargsyan uit Vriezenveen en onze 2e tenor Henri Westerink klonk als een (buis)klok. En bariton Albert Wessels leverde als onze betrouwbare, onverstoorbare solist weer mooi en degelijk werk af. Sommige liederen waren ingetogen, want wat was ‘Guten Abend, Stille Nacht’ mooi. Sommige stukken waren uitbundig: Going to Bethlehem! De ‘Drummer boy’ viel zoals altijd enorm in de smaak bij het publiek.
Nieuwjaarsconcert
De kaartverkoop is inmiddels gestart. Kaarten zijn verkrijgbaar via onze eigen koorleden, maar zoals altijd ook bij de Bruna in Vroomshoop en de Readshop in Den Ham. De kaarten kosten € 10,00 per stuk. Bezoekers die verder weg wonen kunnen kaarten reserveren, door te mailen naar

Na het overlijden van zijn vrouw kon Harm het maar moeilijk opbrengen om weer naar de repetities van het Almelose koor te gaan. Wel bleef hij lid van het gemengde koor “Loof de HEER” uit Notter onder leiding van Jan Quintus Zwart. Harm vindt een christelijk koor heel belangrijk, juist omdat hij zelf altijd voelt dat hij gedragen wordt door zijn geloof.
Door ons koorlid Aalt de Boer uit Almelo werd hij warm gemaakt om mee te gaan naar het Christelijk Mannenkoor Vroomshoop o.l.v. Gezinus Veldman. De theatervoorstellingen “Winterkraaien” en “Steen voor Steen” boeiden Harm heel erg. Hij waagde de overgang naar ons mannenkoor en heeft daar absoluut geen spijt van. De goede sfeer in het koor en een goede organisatie benoemt Harm als een warm bad. Velen hebben in het koor een taak en voeren die snel uit. Mooi om te horen.
Aan het veelzijdige repertoire moest hij aanvankelijk wel wennen. Maar de muzikaliteit van het koor is een genot. En de manier waarop de dirigent Gezinus Veldman het koor leidt vindt Harm uit de kunst. Na elke repetitie van het Christelijk Mannenkoor Vroomshoop gaat Harm als “een gelukkig mens” huiswaarts.
Op de vraag of hij nog een tip had voor het koor gaf Harm het antwoord: iets minder praten tijdens de repetities. Daarna ging hij, zoals elke donderdagavond, weer blijmoedig naar Almelo.
Helaas gaat ons optreden in 't Haarhuus op 14 september niet door. Het zorgcentrum kampt met gebrek aan personeel, om zo'n avond te organiseren voor haar bewoners. Niet getreurd, we gaan het begin 2024 weer proberen, en dan op een vrijdagmiddag.
Ons koor gaat ondertussen gewoon door met de wekelijkse repetitie, als vanouds in de grote zaal van kerkelijk centrum Irene aan de Julianastraat te Vroomshoop. Die begint om 19.45 uur en duurt tot 22.00 uur, met halverwege een ruime pauze.
Het is bijzonder plezierig dat zich na de vakantie zo'n zeven nieuwe leden hebben aangemeld, en wellicht komen er daar nog één of twee bij. Daarmee zitten we weer óp of net bóven de 100 leden. Beste lezer, dit is een prima periode om ook aan te schuiven. U bent dan niet de enige die als nieuw lid begint bij ons mooie koor. De ervaring leert: het is altijd moeilijk om te beginnen bij ons koor, maar het is nog véél moeilijker te stoppen!

Op uitnodiging van de commissie 'Kerk Open' verzorgden we een zaterdagmiddagconcert, waar ondanks de hitte toch honderden bezoekers op af kwamen. Onder hen ook veel bewoners van Het Liefferdinck, van wie sommigen Gezinus bijna letterlijk op de vingers keken bij zijn pianospel. En ook koorsolist Albert Wessels was omringd door deze bewoners, wat hem er niet van weerhield weer enkele mooie soli ten gehore te brengen. Hoewel sommige koorleden al van hun vakantie genoten, stond er toch een flink koor en dat was ook te horen.
Op het programma stonden zelfs twee primeurs, namelijk 'Whisper a pray'r' en 'Wand'ring star'. Ook klassiekers als 'I need Thee ev'ry hour' en 'Jesus bleibet meine Freude' klonken de kerk in. We sloten af 'Good news' en 'Down bij the Riversight'.
Na afloop konden de koorleden een ijsje of een drankje halen bij herberg De Swaen en nagenieten op de mooie dorpsbrink. Wie weet het begin van een nieuwe traditie?